Allmänna villkor

Version 2023.11.27.

Allmänt
Dessa villkor reglerar förhållandet mellan Kund och Klevr AB med organisationsnummer 559441–0598. Den senast versionen av allmänna villkor är vid var tid gällande, och ersätter äldre versioner i sin helhet. Gällande version av allmänna villkor finns tillgänglig på vår hemsida www.klevr.se. 

Definitioner
Term Definition

Kund Juridisk eller fysisk person som ingått avtal med och/eller använder sig utav Tjänsten som förmedlas av Klevr AB.

Klevr AB Avser den juridiska personen Klevr AB med organisationsnummer 559441–0598.

Part Hänvisar till både Kund och Klevr AB.

Leverantör Företag som erbjuder varor eller tjänster till Kund genom avtal som är förhandlat med Klevr AB för Klevr AB´s Kunder.

Användare En fysisk person som använder tjänsten från Klevr AB.

Kontaktperson En fysisk person som har rätten att teckna avtal för Kund med Klevr AB och Leverantörer. Kontaktperson är mottagare av nödvändig information Parterna emellan. Kund måste alltid ha en Kontaktperson.  

Tjänsten avser allt inom den tjänst Kund betalar för och erhåller från Klevr AB för att få tillgång till Leverantörers rabatterade avtal.

Syfte med tjänsten
Medlemskap i Klevr AB innebär att Kund får tillgång till ett antal rabatterade avtal med Leverantörer som erbjuder varor och tjänster inom diverse branscher. Genom att använda Kunders gemensamma köpkraft har Klevr AB förhandlat fram förmånliga villkor som Kund kan ta del av genom att teckna avtal med den eller de Leverantörer som Kund själv väljer att använda.  

Kundens rättigheter
Kunden har rätt att ta del av befintliga och nya rabatterade avtal som Klevr AB har förhandlat för Kund. Kund har rätt att ta del av kampanjer som Leverantören erbjuder Kund som tecknat avtal med Leverantören. Kund har rätt till support och rådgivning från Klevr AB om hur avtal ska tecknas och användas med valda Leverantörer. Kunden har inget tvång att använda Leverantörers avtal.

Kundens skyldigheter
För att få använda Tjänsten måste Kund betala avgift för denna samt tillkommande moms. Kunden ansvarar för att hålla sig uppdaterad med gällande villkor för Tjänsten så väl som vi var tid gällande Allmänna villkor. Kunden ansvarar även för att hålla sig uppdaterad med vilka avtal som erbjuds genom Tjänsten och villkoren för dessa. Kund ska se till att rabattkoder eller annan information som används för att få ta del av rabatter förhandlade till Klevr´s Kunder inte sprids utanför den egna organisationen, eller hamnar hos tredje part.

Klevr AB´s skyldigheter
Klevr AB förbinder sig att vara Kund behjälplig med support rörande Tjänsten och tecknande av avtal. Klevr AB har möjlighet att erbjuda support genom telefon eller per e-post. Klevr AB förbinder sig att genom hemsida och/eller mejl tillhanda och uppdatera information gällande nya Leverantörer eller förändringar i avtal med Leverantörer. Klevr AB förbinder sig även att på hemsida publicera vid var tid gällande Personuppgiftspolicy samt Allmänna villkor.

Begränsningar i Klevr AB´s skyldigheter
Klevr AB förbehåller sig rätten att göra kundspecifika lösningar. Klevr AB har inget ansvar för varor och tjänster som erhålls från leverantörer oavsett om det rör sig om brister, fel, leveranser, skador som uppkommer på grund av användning dessa, eller av vilken annan natur det än må vara.

Mer om kundens förhållande till utvalda leverantörer 
Kund tecknar avtal med Leverantör, vilket innebär att ansvarsförhållande för varor och tjänster från Leverantörens regleras genom Kundens avtal med Leverantören. Leverantör kan komma att göra kreditkoll på Kund, och kan till följd av detta eller annan anledning neka Kund att teckna avtal hos Leverantören. Detta ligger utanför Klevr AB´s kontroll och är inte skäl för återbetalning av Tjänsten. Klevr AB väljer Leverantörer utifrån lämplighet och det kan hända att avtal upphör med vissa Leverantörer. Avtal med nya Leverantörer kan också tillkomma. Kunden är medveten om att informationsdelning om Kunduppgifter mellan Leverantör och Klevr AB är nödvändig för att Kund ska kunna tillgodogör sig utav Tjänsten.  

Personuppgiftspolicy
Personuppgifter behandlas i enligt med Klevr AB´s Personuppgiftspolicy för att uppfylla GDPR. 

Betalningsvillkor
Tjänsten faktureras årsvis i förskott, vilket innebär att betalning sker för en period om 12 månader. Betalning sker mot faktura 30 dagar netto. Fakturering sker enligt vid var tid gällande prislista för Tjänsten. I händelse av att kund väljer att sluta använda tjänsten under pågående period om 12 månader görs ingen återbetalning av redan betald faktura.  

Avtalstid och uppsägning av Tjänsten
Medlemskapet gäller under en period av tolv (12) månader. Medlemskapet förlängs automatiskt med tolv (12) månader vid tidsfristens utgång om uppsägning ej skett tre (3) månader innan utgång. Klevr AB förbehåller sig rätten att kunna säga upp avtal med Kund utan att ange anledning. I händelse av att Klevr säger upp avtal med kund har kund rätt att använda tjänsten för den period som betalning erlagts under förutsättning att kund inte väsentligt brutit mot villkoren i detta avtal.

Överlåtelse av tjänsten
Kund får inte utan skriftligt samtycke från Klevr AB överlåta Tjänsten till annan juridisk eller fysisk person. Detta gäller oavsett anledning. 

Ansvarsbegränsning 
Klevr AB friskriver sig från allt ansvar för personskada, sakskada och ekonomisk skada som direkt eller indirekt kan bli följd av att Kund använder Tjänsten. Detsamma gäller för planerade eller oplanerade driftstopp. 

Force Majeure
Om omständigheter utanför Klevr AB´s kontroll, som klassificeras som force majeure, avsevärt försvårar genomförandet av avtalet, avbryts Klevr AB´s skyldigheter enligt avtalet i den mån omständigheten är relevant och så länge omständigheten varar. Force majeure inkluderar händelser som ligger utanför Klevr AB´s, såsom fel i telekommunikationsnätet, krig, inbördeskrig, terrorattentat, naturkatastrof, blixtnedslag, brand, strejk, lockout och andra arbetsstörningar samt incidenter som leder till plötsliga eller oförutsedda stora undantag från personal.

Tvist
Parternas rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal skall i sin helhet gälla i enlighet med svensk lag. Tvister om hur avtalet ska tillämpas ska i första hand lösas genom samförstånd mellan Parterna. Om tvisterna inte kan lösas på annat sätt skall tvisten avgöras i allmän domstol med Västmanlands Tingsrätt som första instans.